fredag 21 mars 2014

Inga elefanter i baksätet

Var på handledarkurs igår och hann därför inte blogga. 
Kom hem från skolan, gjorde lite mat och sen åkte jag igen.

Kursen började 17:00 och slutade vid 20:30. Det var en lång men lärorik kurs.

Han, handledaren, pratade allmänt om trafiken och grunderna till att köra bil.

Gasa. Bromsa. Speglar. Växla. M.m


Han pratade om alkohol och sömn.
Om man har 0,2 är det rattfylla. 
Om man har 1,0 är det grov rattfylla.
Var kommer då sömnen in??
Jo, han berättade att om man inte har sovit på 24h, kan man få samma symtom som rattfylla. Om du inte har sovit på 24h kan det motsvara ca. 0,8.

Hmm, bäst jag sovit innan jag ska köra.
 
Sen pratade han om blicken.
Man ska ha en rörlig och mjuk blick.
Man ska hålla koll på det som rör sig, inte det som står stila. (Om det inte är människor eller större djur, som är nära vägen)

Detta leder oss nu till synen.
Gjorde ett syntest när jag var där.
Det är obligatoriskt.

Jag hade linser i och hade inte tänkt på det.
Jag skulle göra testet med linser och utan.
Det slutade med att jag fick slänga linserna.
Ögonen blev jätteirriterade och torra eftersom jag inte hade tillgång till linsvätska och inte hade tvättat händerna.

Jag såg typ ingenting!!
Kommer säkert stå att jag måste ha linser/glasögon när jag kör :(


Sen pratade han lite till.
Det var blandat men han pratade om att man ska ha klarat typ 15-16 moment innan man borde köra i trafiken.

Annars kan man vara farlig för trafiken.
Då kan man skada inte bara säg själv utan andra också!
Tog lite saft och kaka, fast kakan åt jag upp snabbt :P

Men nu är jag iallafall ett steg närmare stt kunna börja övningsköra och sen skaffa körkort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar