måndag 11 augusti 2014

Veckan i Italien

Här kommer det efterlängtade inlägget om min härliga vecka i Italien.
Vill bara säga att inlägget är ganska långt men det beror på att bilderna tar stor plats.

Vi börjar med söndagen. Det var på söndag kväll som vi landade i Italien, Rom. Vi var alla ganska trötta och vädret var inte så välkomnande, en massa regn. Vi åkte shuttle bus till hotellet där vi möttes av en väldigt glad och entusiastisk kille. Han förklarade för hos hur det gick till på hotellet och bla. bla. bla. Sen frågade vi honom om det fanns något ställe där man kunde äta något gott och han rekommenderade Risky Point som vi sedan åt flera gånger på. Efter det gick vi upp till vårat rum och sov gott med AC på.

Måndag
På måndagen gick vi upp hyfsat tidigt och åt en god hotellfrukost. Frukosten var mycket bättre än vi hade trott att den skulle vara. Sen kollade pappa upp hur vi skulle gå för att komma till Vatikanstaten. Sen var det bara att ta på sig kläder och börja gå. Vi hittade till Vatikanstaten och där var det extremt mycket folk och en kö som var så lång att den nästintill gick runt hela Vatikanstaten. Alla ville se de fina målningarna inne i sixtinska kapellet. Tyvärr gjorde inte vi det för då hade vi fått stå där en heldag. Istället fortsatte vi och tog en liten promenad, hittade en marknad där både Kevin och pappa köpte varsin hatt. Senare när vi var tillbaka på hotellet testade jag och Felicia Kevins hatt och vi båda gillade den super mycket. Så senare i veckan köpte vi egna.







 Kevin är längre än pappa... Kevin kan inte jag få vara längre?? - Pappa
Så nu känns det bättre, far och son, pappa är längst och sonen är kortare.

Tisdag
På tisdagen vaknade vi tidigt åt en god frukost, kollade lite på kartan och kom fram till att idag ska vi till Colosseum och fontana di trevi. Vi hittade Fontana di Tevi men tyvärr var den under renovering så det var lite tråkigt. Men jag, Kevin och mamma gick över fontänen och fotade och tittade. Jag och Kevin slängde även i en peng och önskade oss något. Men jag tänker inte säga vad. Sen tog vi oss en god lunch i en trappa som låg precis vid en utgrävning typ, (vet inte vad den heter) men det var iallafall super fint och maten var super god. Efter att ha fått i oss lite energi tog vi oss bort till Colosseum. Det var så stort och högt och vackert. Kanske låter konstigt att en byggnad var cool och vacker men jag tycker faktiskt det. Det var även denna dag jag och Felicia köpte våra hattar, jag köpte två. Efter att ha sett Colosseum och fötterna värkte kände vi oss klara för dagen så vi började dra oss hemåt, till hotellet.














Onsdag
På onsdagen blev dagen inte riktigt som vi hade planerat men ändå super bra. Vi hade tänkt att åka till stranden men vädret var lite lurigt så vi bestämde oss för att hitta EuRoma2, en galleria. Vi hade googla dagen innan var man kunde shoppa i rom och då kom EURoma2 upp. Vi kollade på kartan och duktig som min pappa är hittade han det och vi tog bussen och sen fick vi fråga om sista biten. Det var inte så lätt att hitta kan jag säga er, ingen stor skylt, ingenting förrän man var typ framför. Men iallafall så blev vi nog alla lite chockade när vi kom in. Vi trodde det skulle vara ett litet köpcentrum med lite affärer, inget märkvärdigt. Men istället var det super stort, 3 våningar och varje våning var super stor. Glänsande rent och ååh det var så fint och underbart. Tog dock inga bilder för var helt uppslukad och kunde inte sluta titta på alla affärer och grejer. Till och med toaletterna var snygga, haha. Men det kommer en haul senare ikväll så då får ni se vad jag köpte i gallerian.

Torsdag
På torsdagen åkte vi äntligen till stranden. Det var varmt och soligt och jag ville bara slänga mig i vattnet. Vi gick upp tidigt så att vi kunde vara där länge innan vi skulle åka tillbaka. Det var en privat strand så man var tvungen att betala vilket jag tyckte var lite sådär för det var egentligen inget speciellt med stranden men det var kul ändå och jag fick en ganska go´bränna. Eller vi alla fick.... vi såg lite ut som kräftor. Och jag som aldrig bränner mig brände mig för andra gången i mitt liv typ :P Men efter stranden åkte vi tillbaka och då gick vi för att kolla på spanska trappan. Den var lång och det var ganska jobbigt att gå upp men det var det värt. Utsikten som man fick var ganska fin. Även denna dag värkte fötterna efter mycket promenerande.







Fredag
På fredagen var på stranden igen, så skönt. Slappa. Sola. Bada. Läsa. Villa mina trötta fötter. Sen gick vi på via del corso, en shopping gata där vi shoppade lite mer och sen avslutade vi dagen på Risky Point. De hade sååååå god pizza!!




Lördag
Tog vi oss en härlig promenad i stan och åt super god glass. Den såg super god ut och den var super god. Sen gick vi runt tills fötterna värkte och vi var trötta. Då åkte vi till hotellet och vilade lite. Började även packa ihop mina grejer lite.













2 kommentarer:

  1. En helt fantastisk vecka som jag kommer att bära med mig i mitt hjärta. Den veckan hade allt. Kultur. Historia. Mat. Familj. Hav. Bad.Släktingar. Pizza. Glass . Shopping.
    Du har tagit så fina bilder. Kevin ser lite extra nöjd ut med en breezer i handen.

    SvaraRadera
  2. Håller med din mamma att Kevin såg meganöjd ut med breezer i handen! Bilen i slutet av bildspelet var så sockersött!
    Kram din mammas väninna

    SvaraRadera