torsdag 19 juni 2014

Daimsnittar

Har precis bakat klart några daimsnittar.
De står och kyler ner sig lite, så vet inte hur de smakar än.
Men kan berätta det när jag har smakat sen.

Det var iallafall super enkla att göra och man behövde inte många ingredienser.
Rättare sagt man behövde 7 ingredienser + topping.
Receptet:
Daimsnittarna
200g smör (mjukt)
0,5dl sirap



2dl socker
5dl mjöl
2,5tsk vaniljsocker
2tsk bakpulver
1st dubbeldaim

Topping
1st dubbeldaim
vitchoklad 

Man började med att sätta ugnen på 175*
sedan börjar man att blanda de torra ingredienserna.

Sedan hällde man i sirapen och sist smöret.
Smöret behövde vara ganska mjukt så man kunde arbeta in det i degen.

När degen var klar hackade man en dubbeldaim och arbetade in den i degen.
 
Efter det tryckte du ut degen i långa rader/ längder.
Och sedan toppade man de med lite mer daim (om man vill)
Sen in i ugnen i ca. 13 minuter.

När den var klar och fått svalna i någon minut delade jag den.
Jag skar de lite på diagonalen, snett.

Sen toppade jag även med vitchoklad men det är helt frivilligt.
     

Om ni bakar dessa får ni gärna lämna kommentarer om vad ni tyckte och hur era blev!

2 kommentarer:

  1. Jag kan kommentera när jag har ätit upp alla kakor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha gör du så :D
      Kul att du tyckte om dom!

      Radera